Predizborna kampanja u Srbiji: Od ukrajinske krize profitiraće samo vlast

Foto: BETAPHOTO AFPhoto/Evgeniy Maloletka

Regulatorno telo za elektronske medije (REM) saopštilo je nakon izveštaja o nadzoru televizija sa nacionalnom frekvencijom tokom predizborne kampanje, da je rat u Ukrajini krajem februara promenio prioritete u medijskom izveštavanju i značajno preoblikovao dominantne teme učesnika izborne kampanje.

Sagovornici Danasa, s jedne strane, takvu promenu fokusa smatraju logičnom s obzirom na međunarodni značaj dešavanja unutar rusko-ukrajinske krize, dok s druge, tvrde da zahuktala predizborna kampanja nije toliko zapostavljena kako tvrdi regulatorno telo, kao i da na gubitku može da bude samo opozicija.

Novinar Đorđe Vlajić smatra da tako predstavljena, to nije realna slika medijskog stanja, te da je to “još jedna od analiza REM-a koja služi da bi to telo simuliralo aktivnost”.

– To što se pomerio medijski fokus na rat u Ukrajini je više nego logična posledica, to je planetarna stvar, i bez obzira koliko je daleko, svakako će imati posledice na život u Srbiji. Bilo bi besmisleno da se mediji ne bave tom temom. Ali to nikako ne znači da su mediji odustali od izbora, da se ne bave izbornim aktivnostima i da ne prate političke stranke i kandidate, smatra Vlajić.

On napominje da REM, “kao i obično, pravi neku paralelnu stvarnost koju mi ne vidimo u medijima”.

– To što su državne televizije nešto otvorenije za one koji se ne slažu sa vlašću ili su konkurenti vlasti u izbornoj trci je samo neka vrsta alibija za javni servis pre svega. Jer ni izbor tema ni način obrade tih tema nije nešto što garantuje da svi politički akteri u Srbiji budu na profesionalan i dobar način predstavljeni, tako da bi konzumenti, gledaoci mogli da steknu realnu sliku o tome šta oni stvarno nude u političkom životu, kao politički program ili svetonazor. A kada je reč o ostalim medijima, pre svega elektronskim sa nacionalnih frekvencija, oni su i dalje neka vrsta dugmeta vlasti za pritiskanje javnosti i učvršćivanje slike o vlasti koja se odavno širi sa tih medija, navodi Vlajić.

Analitičar Cvijetin Milivojević smatra da je tačna procena da su mnoge druge teme koje su bile dominantne u izbornoj kampanji neposredno pre otpočinjanja sukoba u Ukrajini ostale potpuno u zapećku, pogotovu one koje je pokrenula opozicija, pa će, kako kaže, ovaj događaj pogodovati samo aktuelnoj vlasti.

– U senci rusko-ukrajinskog sukoba su mnoge teme, računajući i ovu glavnu koju je nametnuo deo opozicije i građanskih aktivista, a koja se ticala protesta povodom Rio Tinta i ostalih zagađivača. Ona ne da je samo ostala u drugom planu, rekao bih da je uopšte nema, navodi Milivojević.

Na drugoj strani je, napominje on, činjenica da generalno u kriznim situacijama kakva je ova dominantno profitira onaj ko je trenutno na vlasti.

– U takvim kriznim situacijama većina građana traži sigurnost, mir, pribežište, zaklon, senku, dobrog domaćina i to po pravilu bude onaj ko je tog trenutka na vlasti. To se vidi i na paralelnoj kampanji u recimo predsedničkim izborima u Francuskoj i parlamentarnim u Mađarskoj, gde vidite da su Orban i Makron faktički dobili vetar u leđa zahvaljujući onom što se desilo u Ukrajini. Na opoziciju objektivno ova dešavanja utiču negativno, i sasvim sigurno na vlast pozitivno, ma kako predsednik Republike kukumavči nad pritiscima, to na njegovu funkciju predsednika stranke i te kako dobro utiče, pogotovu za njega kao kandidata za novog predsednika i ime koje je istovremeno nosilac lista za parlamentarne, beogradske i lokalne izbore. On nama plače kao predsednik Republike, ali istovremeno trlja ruke kao predsednik stranke, jer ovaj sukob kao da je naručio, siguran je Milivojević.

On istovremeno naglašava i da sve ovo drugo što se tiče izveštaja REM-a “nije vredno komentara”.

– Te računice o negativnom i pozitivnom prisustvu stranaka i pokreta na televizijama su crno bela šarenica, napominje Milivojević.

Vuletić: To se može egzaktno izračunati

Vladimir Vuletić, nekadašnji predsednik Upravnog odbora RTS-a, kaže da konstatacija da je kriza u Ukrajini značajno izmenila dominantne teme izveštavanja ne bi trebalo da bude ničija ocena, već nešto što može precizno da se izračuna.

– Izbornu kampanju prate i REM ali i BIRODI i druge organizacije, pa bi svakako moglo na osnovu egzaktnih podataka da se izračuna da li je tako ili ne, jasan je Vuletić.

Source link: www.danas.rs